Αρχική » » Ο Μαύρος Φεβρουάριος

Ο Μαύρος Φεβρουάριος


Είκοσι χρόνια μετά την τραγωδία των Ιμίων, το Πολεμικό Ναυτικό θρηνεί τρία παλληκάρια του. 
Βρέθηκε και η σορός του κυ­βερνήτη, που έπεσε στο καθή­κον μαζί με τον συγκυβερνήτη και τον χειριστή των συσκευών του μοιραίου ελικοπτέρου. 

Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ 
lsblaveris@gmail.com

Με την ανεύρεση χθες το πρωί και της τρί­της σορού, αυτής του κυβερνήτη του ελικοπτέρου AB-212ASW «ΠΝ-28», υποπλοιάρ­χου Αναστασίου Τουλίτση, έκλεισε ο πρώτος κύκλος της νέας τραγωδίας που έπληξε την οικογένεια του Πο­λεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων. Ο λόγος για την πρό­σκρουση του ελικοπτέρου τα ξημερώματα της 11ης Φεβρουάριου, στη διάρκεια της προγραμματισμένης με­γάλης ασκήσεως του Στόλου «Αστρα­πή 2/16», που είχε ως τραγικό επα­κόλουθο τον θάνατο και των τριών μελών του πληρώματος του....

Εκτός του κυβερνήτη Αναστάσιου Τουλίτση, νεκροί είναι επίσης ο συγκυβερνήτης, υποπλοίαρχος Κων­σταντίνος Πανανάς, και ο χειριστής των συσκευών, ανθυπασπιστής Ελευθέριος Ευαγγέλου. 

Η νέα αυτή τραγωδία ήρθε μόλις δώ­δεκα ημέρες μετά τη συμπλήρωση 20 ετών από την πτώση ενός άλλου ελι­κοπτέρου, του ίδιου τύπου, του ΠΝ, του «ΠΝ-21» στη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων, που είχε επίσης ως αποτέ­λεσμα τον θάνατο του τριμελούς πλη­ρώματος του, οι σοροί των οποίων είχαν ανασυρθεί από τα βάθη της θά­λασσας τον Φεβρουάριο του 1996. 

ΣΤΗ ΦΡΕΓΑΤΑ. Το ελικόπτερο AB-212ASW «ΠΝ-28» και το πλή­ρωμα του ανήκαν στη Διοίκηση Ελι­κοπτέρων Ναυτικού (ΔΕΝ), που εδρεύει στο Κοτρώνι Αττικής, ενώ για τις ανάγκες της προαναφερθείσας ασκήσεως του Στόλου είχαν μετασταθμεύσει στη φρεγάτα «Νικη­φόρος Φωκάς», τύπου Standard, της οποίας αποτελούσαν το οργανικό ελικόπτερο. 

Η άσκηση είχε ξεκινήσει τη Δευτέρα, ο Στόλος είχε χω­ριστεί σε φιλίες (λευκές) και εχθρι­κές (μαύρες) δυνάμεις και την ώρα του τραγικού συμβάντος βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη άσκηση SURFEX (=Surface Exercise) για τον εντο­πισμό από τις φίλιες δυνάμεις εχθρικών σκαφών επιφάνειας. Για τον σκοπό αυτό, το ελικόπτερο «ΠΝ- 28» είχε απονηωθεί στη 01.48 από το «Νικηφόρος Φωκάς», του οποίου αποτελεί το μακρύ επιχειρησιακό «χέρι», προκειμένου να ψάξει τις νησίδες της περιοχής για τον εντοπισμό κάποιας «αγκιστρωμένης» στα βράχια της Κινάρου πυραυλακάτου. Πράγματι, στα από­κρημνα βράχια της περιοχής κρυβόταν η πυραυλάκατος «Γρηγορόπουλος», την οποία είχε εντοπίσει το πλήρωμα του ελικοπτέρου. Για τον λόγο αυτό, επιχείρησε να έλθει από τα νώτα (από το νησί δηλαδή) πάνω από την πυραυλάκατο, προκειμένου να την αναγκάσει να απαγκιστρωθεί από τα βράχια και να ξανοιχτεί στο πέλαγος. Αυτόματα τότε, μόλις θα έχανε την προστασία των βράχων, που ανακλούν τη δέσμη των ραντάρ επιφάνειας των φίλιων σκαφών, η πυραυλάκατος θα εντοπιζόταν από το ραντάρ τους και θα εξουδετερωνό­ταν. Επομένως, καταλαβαίνουμε ότι ο ρόλος του ελικοπτέρου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι καθοριστικής ση­μασίας για την επί­τευξη της αποστολής. Φυσικά, αυτό το γνω­ρίζουν καλύτερα από τον καθένα οι του Πο­λεμικού Ναυτικού και για να εξακολουθή­σουν να παραμένουν κυρίαρχοι στο Αιγαίο «εκπαιδεύονται όπως ακριβώς θα πολεμή­σουν»! 

Ενώ λοιπόν το «ΠΝ- 28» πετούσε με αυτήν την αποστολή πολύ κοντά στο έδαφος, για να εκμεταλλευτεί την προσφερόμενη κάλυψη και να αιφνιδιάσει την πυραυλάκατο, ξαφνικά και χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε προει­δοποίηση από πλευράς πληρώματος για ύπαρξη κάποιου προβλήματος ή βλάβης οι επικοινωνίες με το ελικό­πτερο και το ίχνος χάθηκαν από τα ραντάρ της φρεγάτας στις 02.45 της Πέμπτης. Αμέσως σήμανε συναγερ­μός και στις 04.40 από άλλο ελικό­πτερο του ΠΝ εντοπίστηκε θερμικό ίχνος του χαμένου ελικοπτέρου στην περιοχή της Κινάρου. Μετά από λί­γες ώρες, στις 07.01, βρέθηκαν μέρη από το ουραίο τμήμα του σε απόκρη­μνη ορεινή περιοχή της Κινάρου. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, το ελικόπτερο προσέκρουσε στην κορυ­φή του λόφου, ύψους 295 μέτρων, το ουραίο τμήμα αποκολλήθηκε βί­αια και τα υπόλοιπα τμήματά του έπε­σαν σε μία χαράδρα και σε ένα μι­κρό πλάτωμα. 

ΚΑΤΑΡΡΙΧΗΣΗ. Στην περιοχή έσπευσαν με ελικόπτερο υποβρύχι­οι καταστροφείς, που βρίσκονταν για τους σκοπούς της ασκήσεως σε φρεγάτες, και με καταρρίχηση από αιωρούμενα ελικόπτερα, άρχισαν να ψά­χνουν για το πλήρωμα. 

Αμέσως συγκροτήθηκε επιτροπή διερεύνησης των αιτίων του δυστυχήματος, με επικεφαλής πλοίαρχο και μέλη ελικοπτεράδες του ΠΝ που έχουν περάσει από το Σχολείο Διερευνήσεως Ατυχημάτων και από την πρώτη ημέρα βρίσκονται στην Κίναρο για να ερευνήσουν την περιοχή όπου βρέθηκαν τα συντρίμμια, τα ίδια που θα μεταφερθούν από εκεί. Επίσης θα μελετήσουν τα απο­τελέσματα της νεκροτομής των καμένων σορών των μελών του πληρώ­ματος, η οποία θα διενεργηθεί στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορί­ας από ειδικώς εκπαιδευμένους γιατρούς της ΠΑ στα αεροπορικά δυ­στυχήματα. Για την ιστορία, αξίζει να σημειωθεί ότι ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Τουλίτσης, παντρεμέ­νος, χωρίς παιδιά, είχε τελειώσει τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) το 2001 και είχε περί τις 1.350 ώρες πτήσεως στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου. Ο υποπλοίαρχος Κων­σταντίνος Πανανάς, γιος απόστρατου αξιωματικού του Στρατού, ήταν απόφοιτος της ΣΝΔ το 2005, παντρεμένος, με τη σύζυγο έγκυο έξι μηνών στο δεύτερο παιδί τους, και ο ανθυπασπιστής Ελευθέριος Ευαγ­γέλου είχε τελειώσει τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού το 2000, ενώ ήταν παντρεμένος, επίσης με ένα παιδί. 

Τουρκική πρόκληση με ΝΟΤΑΜ 

Βεβαίως, ακόμα και σε μία τέτοια περίπτωση δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι προκλή­σεις από την πλευρά των Τούρκων. Αυτή τπ φορά με την... έκδοση σχετικής ΝΟΤΑΜ, για να... διευθύνουν εκεί­νοι τις επιχειρήσεις έρευνας-διάσωσης για τον εντοπισμό του ελι­κοπτέρου στις 04.05 της 11ης Φεβρουάριου και μετά την έκδοση σχετικής ΝΟΤΑΜ από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές -ως όφειλαν-, στο πλαίσιο των πάγι­ων διεκδικήσεων της γείτονος στις έρευνες SAR ανατολικώς του 25ου Μεσημβρινού -κάτι βεβαίως που αντιβαίνει πλήρως σε όλους τους κανονι­σμούς του Διεθνούς Ναυτικού Δικαίου, που δεν έχει υπογράψει η Τουρκία ως γνωστόν! Μόλις έγινε γνω­στή η συγκεκριμένη τουρκική πρόκληση, ο ευρισκόμενος στις Βρυξέλλες υπουρ­γός Εθνικής Αμύνης, Πάνος Καμμένος, για την άτυπη σύνοδο των ομολόγων του του ΝΑΤΟ, έθεσε το θέμα, με αποτέλεσμα να προκαλέσει τα γέλια των συναδέλφων του, εκτός φυσικά του Τούρκου. 

(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ 15 ΣΕΠ. 2010

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Photobucket
 
Support : ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Copyright © 2013. ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ Published by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Proudly powered by Blogger