Αρχική » » Καθηλωμένα παραμένουν τα C-27J Spartan

Καθηλωμένα παραμένουν τα C-27J Spartan


Η Πολεμική μας Αεροπορία στερείται ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος. 
Υπό κανονικές συνθήκες τα Spartan μπορούσαν να πα­ράσχουν σημαντικές «ανάσες» στο μεταφορικό έργο πολλαπλασιάζοντας τις σχετικές δυνατότητες της Π.Α. 
Σημαντικές οι παραλείψεις στη σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με την ιταλική εταιρεία Alenia, εντός της οποίας δεν υπήρχε ουδεμία πρόβλεψη για την τεχνική υποστήριξη τους. 

Σε μία από τις μεγαλύτερες «φούσκες» στον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων εξελίσσεται η προμήθεια των μεταφορικών αεροσκαφών τύπου C-27J Spartan της Πολεμικής μας Αεροπορίας, αφού από τα συνολικά οκτώ που έχει ήδη εντάξει στο δυναμικό της μόλις το ένα είναι σε θέση να εκτελεί, όχι επιχειρησιακές αλλά δευτερευούσης σημασίας αποστολές... 

Πρόκειται για αεροσκάφη που στοίχησαν στον Έλληνα φορολογούμενο περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ και τα οποία εξακολου­θούν να παραμένουν καθηλωμένα. Αφενός η σωρεία τεχνικών προβλημάτων και η έλλειψη ανταλλακτικών, αφετέρου οι σημαντικές παραλείψεις στη σχετική σύμβαση που έχει υπο­γράψει το ελληνικό δημόσιο με την ιταλική εταιρεία Alenia, εντός της οποίας δεν υπήρχε ουδεμία πρόβλεψη για την τεχνική υποστήρι­ξη τους, έχουν αποτέλεσμα η Πολεμική μας Αεροπορία να στερείται ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος που υπό κανονικές συνθήκες θα μπορούσε, να παράσχει σημαντικές «ανά­σες» στο μεταφορικό της έργο, πολλαπλασιάζοντας ης σχετικές δυνατότητες της. 

Αεροδιακομιδές 

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, ακό­μη και το ένα αεροσκάφος που έχει τη δυνατό­τητα να πετάξει δεν μπορεί να λάβει μέρος σε επιχειρησιακές αποστολές, περιοριζόμενο απλώς σε ρόλους είτε έρευνας και διάσωσης είτε αεροδιακομιδής ασθενών. Η χώρα μας ήταν η πρώτη που προχώρησε στην παραγγε­λία αυτού του τύπου μεταγωγικού αεροσκά­φους στην κοινοπραξία Alenia–Lockheed Martin το 2001. Επρόκειτο για μια παραγγελία που τότε είχε συγκεντρώσει τις επιφυλάξεις αρκε­τών στελεχών του ΓΕΑ, τα οποία εξέφραζαν την άποψη πως η Πολεμική Αεροπορία θα έπρεπε να περιμένει ώστε να δοκιμαστεί το αε­ροσκάφος σε πραγματικές συνθήκες και να μην είναι αυτή που θα το χρησιμοποιήσει πρώ­τη. Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία εκείνης της περιόδου, όμως, είχε διαφορετική άποψη, με αποτέλεσμα η προμήθεια να προχωρήσει κανονικά. Η Πολεμική Αεροπορία είχε τότε παραγγείλει 12 αεροσκάφη με κόστος ανά μονά­δα περίπου 25 εκατ. ευρώ. 

Το ΚΥΣΕΑ του περασμένου Απριλίου, όμως, σε συνεδρίαση του που πραγματοποι­ήθηκε υπό την προεδρία του τότε πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου αποφάσισε την ακύρωση της παραλαβής των τεσσάρων που υπο­λείπονταν, λόγω οικονομίας αλλά και των πολ­λών προβλημάτων που αντιμετώπιζε το εν λό­γω αεροσκάφος. Η συγκεκριμένη απόφαση εί­χε αποτέλεσμα να ανασταλούν οι διαδικασίες προκαταρκτικής αποδοχής του ένατου κατά σειρά ελληνικού C-27J, του πρώτου από τα τέσσερα που θα ήταν εξοπλισμένο με το σύ­στημα λήψης καυσίμου εν πτήση το οποίο θα έδινε στην Π.Α τη δυνατότητα να εκτελεί απο­στολές μακριάς ακτίνας δράσης. Αναμφισβήτητα μεγάλοι κερδισμένοι από την παραπάνω ακύρωση ήταν οι Ιταλοί, οι οποίοι μπορεί ως αντάλλαγμα να μας προσέφεραν περίπου 80 εκατομμύρια δολάρια, εντούτοις όμως έχον­τας βρει αλλού αγοραστές κέρδισαν οι ίδιοι άλ­λα 100 εκατ. δολάρια, δεδομένου ότι το κό­στος του συγκεκριμένου αεροσκάφους ανέρ­χεται σε σημερινές τιμές περίπου στα 45 εκατ. δολάρια. 

Τεχνικά προβλήματα και... κενά αέρος 

Το συγκεκριμένα αεροσκάφη από την πρώτη στιγμή της έλευσής τους στη χώρα μας παρουσίασαν σημαντικά προβλήματα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το 2007, σε ένα από το πρώτα ταξίδια που πραγματοποίησε το C-27J με το χρώματα της Π.Α «μεταφέροντας μάλιστα, μεταξύ άλλων, και τον τότε Α/ΓΕΑ I. Γιάγκο για τις ανάγκες μιας στρατιωτικής συνόδου του ΝΑΤΟ», είχε μπάσει νερά στο πιλοτήριό του. Το εν λόγω αεροσκάφος είχε πέσει σε σφοδρή καταιγίδα ενώ πετούσε πά­νω από την Πολωνία με αποτέλε­σμα, και εξαιτίας της αστοχίας υλι­κού, να μπάσει νερά από τα τζάμια του πιλοτηρίου. 

Το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν ήταν, όμως, το μόνο αν και εν μέρει, σύμφωνα με κύκλους της Πολεμικής Αεροπορίας, μπορούσε ίσως να δικαιολογηθεί. Το πραγματικό πρόβλημα βρισκόταν αλλού και ειδικότερα στην τεχνική σύμβα­ση η οποία δεν προέβλεπε την επι­σκευή κατασκευαστικών λαθών. 

«Όταν παραλαμβάνει κανείς ένα καινούργιο αεροσκάφος υπάρ­χει μια καμπύλη ζημιών. Η συγκε­κριμένη καμπύλη στην αρχή εμφα­νίζεται να είναι αρκετά ψηλά δεδο­μένου ότι όταν ένα αεροσκάφος είναι καινούργιο, όποιο και αν είναι αυτό, παρουσιάζει ζημιές. 

Οι συγκεκριμένες ζημιές, όμως, με την ανάλογη βοήθεια της κατασκευάστριας εταιρείας οποτε­δήποτε συμβαίνουν διορθώνονται. Σταδιακά, λοιπόν, αυτή η καμπύλη υποχωρεί και εν συνεχεία κάπου σταθεροποιείται. Αυτό σημαίνει πως το αεροπλάνο έχει πλέον "στρώσει" θα λέγαμε. Από εκεί κα πέρα η άνοδος της καμπύλης ση­μαίνει πως το αεροσκάφος χρήζει απλώς συντήρησης κα δεν συντρέ­χει λόγος ανησυχίας. 

Αυτό που συνέβη με το C-27J, όμως, είναι πως εξαιτίας της σύμβασης η κατασκευάστρια εταιρεία αρνείται να διορθώσει τα κατασκευαστικά λάθη που έχουν εντοπιστεί, ζητώντας για να το πράξει αυτό επιπλέον χρήματα επειδή, όπως υπο­στηρίζει, είναι κάτι που δεν προβλέ­πεται οπό τη σύμβαση», αναφέρουν χαρακτηριστική κύκλοι της Πολεμικής Αεροπορίας γιο το θέμα. 

Να σημειώσουμε πως το συγκε­κριμένο αεροσκάφος είχε επιλεγεί και επιχειρούσε και στην Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτει­ών, ενώ είχε λάβει μέρος και στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν απ΄ όπου, όμως, αποσύρθηκε μέσα σε διάστημα μόλις τριών ετών. 

Οι ΗΠΑ, μάλιστα, σχεδιάζουν να αποσύρουν εντελώς το C-27J Spartan μέσα στο επόμενο χρονι­κό διάστημα, ενώ μείζον θέμα δη­μιουργήθηκε όταν πριν από περί­που έξι μήνες προέκυψε θέμα ασφάλειας πτήσεων, όταν η Αερο­πορία της αμερικανικής Εθνο­φρουράς που επιχειρεί το αερο­σκάφος διέταξε την άμεση καθή­λωση του συνόλου του στόλου των αεροσκαφών του τύπου που διαθέτει, καθώς διαπιστώθηκε μηχανικό πρόβλημα σε μέρος του συστήμα­τος ελέγχου πτήσης (flight control system) κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. 

του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙ0ΝΥΣ0Π0ΥΛ0Υ 
(Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΡΙΟ-21/12/2012)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ 15 ΣΕΠ. 2010

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Photobucket
 
Support : ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Copyright © 2013. ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ Published by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Proudly powered by Blogger